четвъртък, 10 септември 2015 г.

Здравословно хранене: Може, но при нисковъглехидратна диета

Здравословно хранене: Може, но при нисковъглехидратна диета

Същност на прочутото разделно хранене. Истинската диета за отслабване е с прием главно на мазнини. Топ 10 диетични храни и рецепти. Фитнес и здравословно хранене.

Още в текста: ♣ Отслабване без глад. ♣ Рецепти. ♣ Меню. ♣ Диетични храни за отслабване. ♣ Как е при децата? ♣ Презентация. ♣ Отслабване без диети. ♣ Колко бързо се отслабва? ♣ Съвети. ♣ Принципи. ♣ Сайт (ФБ страница) за следене.

:::Кой е Андрей Димитров?:::

Андрей Димитров е съвсем обикновен човек, който има известни познания по правилно и здравословно хранене. Не е завършил медицина, не е доктор и не е диетолог по диплома. Автор и администратор е на страницата Живот без въглехидрати. Въпросите по-долу зададе: Георги Календеров.

1. Как се вмества идеята за разделно хранене в нисковъглехидратната високомазнинна диета (НВ ВМД)?

Като за начало ще започнем, че хората са също животни и въпреки че се водим всеядни, нашето тяло е предназначено да „работи“ на една основна хранителна група – мазнините. Както кравата се храни със сено, а гепардът – с месо, така и ние хората си имаме своя храна – повече животински и по-малко растителни мазнини.
Просто тялото ни така е направено, че да работи най-добре на този вид „гориво“. По-нататък в интервюто ще обясня абсолютно всичко за мазнините в подробности за Вашите читатели, така че да останат максимално информирани, а не просто да говорим празни глупости, подобно на стара баба, която е научила нещо от своята баба и т.н. Също така ще обясня и защо докторите и модерните диетолози отричат това хранене и ще докажа, разбира се – че не са прави и лъжат хората. И то масово.
И конкретно на въпроса – разделното хранене при нисковъглехидратната диета (то не е точно диета, а начин на живот, защото не се гладува) е дотолкова разделно, колкото да се разделят основните макронутриенти и по-точно – важността да се разделят въглехидратите от другите два макронутриента – мазнините и протеините.
Хората не са създадени да ядат въглехидрати и ще го втълпявам на всеки, който се опита да се прави на интересен, без да е учил елементарна биология за осми клас. Да, човек може да оцелява на въглехидрати, но да оцеляваш цял живот, при положение че истинската храна също е в супермаркета и че не струва повече от другата – това не мога да разбера и приема.
Всички въглехидрати, без значение бързи, бавни, прости или сложни – всеки един такъв се разгражда до захар след като влезе в нас. Общата химична формула на въглехидратите е Cm(H20)n, където m и n са различна цифричка при всяка една въглехидратна храна, но след като се разгради в стомаха ни – всичко става на бяла захар от захарницата, която влиза в кръвта ни и тялото прави всичко възможно да я разкара от там възможно най-бързо. А защо – нека да отговорят тези, които защитават въглехидратите.

2. Как „мазната диета“ спомага за едно наистина здравословно отслабване? Това ли е прословутото отслабване без глад?

здравословно хранене Андрей Димитров
Това на снимките е Андрей Димитров. Разликата между горните 3 и долните 3 снимки е 20 кг. Разликата във времето – 1 година. Храненето е здравословно – високо мазнинно – ниско въглехидратно. Може да видите снимката и в голям размер, ако цъкнете на нея.
Казах вече, че всеки един въглехидрат е захар и тялото ни няма нужда от тази захар. Затова панкреасът ни секретира инсулин – скадиращия хормон – който има задачата да изчисти кръвта ни възможно най-бързо. Захарта, която всъщност е сладка в устата ни, е токсична в кръвоносните ни съдове. Просто не ѝ е там мястото. Вие всъщност може и да не знаете това, но тялото ви знае.
Инсулинът е складиращ хормон. Неговата функция е да складира глюкоза под формата на телесна мазнина. Точно така – хормонът инсулин може да превръща захар в мазнина. И това е основната причина хората да дебелят и да се чудят как става това, при положение че не ядат мазнини.
Схванахте ли вече номера? След като хапнете въглехидратна храна и тялото ви отдели инсулин за да изчисти кръвоносните ви съдове (да намали кръвната ви захар), могат да се случат две неща – или да използва тази захар за енергия, или да я складира. Обикновенно модерният човек не е в състояние да успее да изразходва всичката енергия от захарта, затова след като мускулите и черния дроб се напълнят с гликоген – остатъкът се складира под формата на телесни мазнини. На печелившите – честито!
Хормонът инсулин има още една гадна функция :) Докато сте под негово „влияние“ – той запушва мастните клетки, пазейки ги от разграждане (така наречената липолиза), следователно – забравете да топите мазнини. Значи ако спазвате някакъв вид въглехидратна диета, ще можете да отслабвате само когато тялото ви спре със секрецията на хормона инсулин – тоест едва през нощта. Защото през останалото време вие най-вероятно ядете въглехидрати (както ви е казал лекарят или диетологът) и то 5-6-7 пъти на ден.
Дори и да сте в калорийна рестрикция (да ядете по-малко отколкото всъщност имате нужда), ако сте под влиянието на инсулина, тялото ви ще започне да топи мускулите ви и да използва тях за енергия. Процесът се нарича глюконеогенеза. Кантарът ще показва по-малко, вие ще се радвате, но това е най-лошото, което можете да направите с тялото си. Вие имате нужда от мускули. Да, и вие, жени, също. А същевременно – мазнините ще са още на корема или на дупето ви.
За да започнете да разграждате един път и завинаги мазнините в тялото си, трябва първо да се отървете от складиращия хормон – инсулин и да не му давате да излиза от панкреаса. Както вече казах, тялото секретира този хормон само когато в кръвта ни има захар. Затова идеята е много проста – не ядем захар в никоя нейна форма.
И така – стигаме до друг важен въпрос… След като не можем да ядем въглехидрати, то тогава какво.
Ами всъщност не ни остава много голям избор. Останаха още два макронутриента – протеини и мазнини. Какво ще стане ако се храним с протеини, като основен и най-голям процент от калориите ни? Това е т.нар. диета на Дюкан. Хората трябва да разберат, че всъщност протеините не са храна. Те са градивен елемент. Те са докторът в тялото ни, ако мога да се изразя възможно най-елементарно. Те създават нови клетки, нова тъкан, поправят старата, засилват имунната ни система и още куп други полезни неща, но не могат да служат директно за енергия.
Прекомерната консумация на протеини също така е вредна за черния ви дроб и ще го увреди след време, ако се храните предимно с протеин, защото ненужният протеин също се превръща в захар – познатата вече глюконеогенеза.

3. Бихте ли дали някаква конкретна и примерна „диета за отслабване“, която читателите да могат да следват и да импровизират върху нея?!

здравословно хранене диета за отслабване с яйца
Здравословното хранене допуска огромно количество яйца, може и вечер преди лягане. Това е една от истинските диети за отслабване.
Ако с една или друга диета човек не може да се храни постоянно през целия си живот, то значи диетата е грешна или сбъркана. Дали ще гладуваш 30 дена и после ще се натъпчеш и ще качиш двойно на това, което си свалил, или ще правиш 90 дневни, лунни, есенни, житни, шоколадови, биксвитени диети и тем подобни – всичко, което е свързано с глад, ще ти прецака отслабването.
Гладът е по-силен от нашата воля. Винаги! Така сме създадени и в това няма нищо лошо. Гладът е механизъм, който да накара човек да яде, защото иначе ще умре.
Истинският начин на хранене се нарича високо мазнинно – ниско въглехидратно хранене. Не е диета, а начин на хранене. Ядеш мазнини и отслабваш. Здравето се подобрява в пъти, ставаш нов човек, а килограмите се губят между другото. Съветвам тези, които все пак са любопитни на тема здравословно хранене, да следят страницата ми във Фейсбук – Живот без въглехидрати.

4. Кои са любимите ви рецепти от областта на здравословното хранене? Да посочим някакво меню.

Рецепти нямам :) Храня се просто и бързо. Не отдавам значение на самия процес. Върша си задачките за деня, през свободното време си гледам хобитата, а храната е между другото.
Ям всеки ден яйца, масло, мазни кашкавали и сирена, мазни меса, заквасена сметана. Обикновено сутринта не закусвам. Поне не по начина, по който си го представят хората. Пия т.нар.“бронирано кафе“ – кафе с краве и кокосово масло. Става много мазно и засищащо. Смесвам двете масла, заради различните мастни киселини и различните по дължина вериги в молекулите на маслата.
На обяд ям кашкавал с масло и някакво месо по желание. Това са някъде около 1000-1500 калории.
На вечеря ям яйца, по желание с масло или с друг вид мазнина, сирена или моцарела. В редки случаи с един домат за красота.
Това е менюто ми всеки ден, не се нуждая от разнообразяване, защото то ми дава всичко необходимо – витамини, минерали, аминокиселини, мастни киселини. Точка. Все неща, които картофът и оризът не дават.
Забравих да спомена, че въпросните храни не вдигат кръвната захар изобщо, което за хора с наднормено тегло и диабетици е благодат – те ще се стопят за нула време и ще спрат медикаментите си.

5. Кои са най-добрите диетични храни за отслабване. Можем ли да съберем на едно място Топ 10 от препоръчваните от вас храни!?

разделно и здравословно хранене за отслабване
Разделно хранене донякъде е да разконспирирате храните, набедени, че са здравословни, и да се освободите от тях.
Всичко, което не предизвиква секреция на хормона инсулин е диетична храна. Инсулинът прави хората дебели. Той е основен скалдиращ хормон. Превръща захарта в мазнина. Гадна функция, но я изпълнява.
Всъщност инсулинът ви спасява живота по този начин, като ви прави дебели, колкото и това да не ви харесва. Той изчиства кръвоносните ви съдове от захарта в тях и понеже няма какво да я прави – я складира като мазнина. Хайде да кажем, че една много малка част от тази захар може да се ползва за енергия, но като цяло – повече складира.
В този ред на мисли най-диетичната храна е маслото, защото в него няма нито въглехидрати, нито протеин, а има само полезни мазнини. Ядеш масло, засищаш се, имаш енергия, нямаш захар в кръвта, нямаш и секреция на инсулин, която да те направи дебел. Ядеш масло и отслабваш – това е формулата.
Човек обаче има нужда и от градивни елементи – протеините, без които животът ни ще се превърне в болест. Те са докторът в нашето тяло, както вече казах. Истински пълноценното ядене е комбинация от мазнини с умерено количество протеини.
На второ място слагам яйцата, тъй като те съдържат всичко необходимо за създаването на един нов живот – мазнини и протеини в перфектна комбинация.
От там нататък – по желание: мазни кашкавали, сирена, моцарели, сланина, бекон, свински пържоли, заквасената сметана също влиза в класацията.

6. Приложим ли е високомазнинният режим и при децата? Те все пак обичат бонбони, сладко, банички и много бисквити!

Разбира се, че е приложим. Децата не са по-различни от големите. Децата растат благодарение на протеините, а не на въглехидратите. Съответно – вторите не са им нужни. Няма незаменими въглехидрати.
За сметка на това съществуват незаменими аминокиселини и мастни киселини. Пак казвам – трябват ни градивни елементи и енергия. От къде ще си набавим енергията е въпрос на избор – някои предпочитат нутела, други мазно месо и т.н. И едното дава, и другото дава. Проблемът е, че бонбоните, сладките неща и т.н. са кухи калории – нахранват те, но не ти дават нищо друго.
Докато в мазнините освен енергия, има много витамини и минерали, които са жизненоважни за човека. Витамини и минерали трябва да се приемат всеки ден, а не само като сме болни. Тялото ни има нужда от тях – всеки ден. И когато има недостиг на нещо, се получава дисбаланс и от там – болести.

7. Моля, посочете любимата си презентация за здравословно хранене, по възможност на български език, за да я вградим в интервюто.

Заповядайте (текстът продължава и след презентацията!):

Високо мазнинна – Ниско въглехидратна диета (ВМ-НВД) от Andrei Dimitrov

8. Как се комбинира фитнес и хранене при този режим за отслабване. Може ли фитнесът да бъде заменен с друг спорт, примерно плуване или тенис?

Сигурно ще отнеса много хейт, но със спорт и фитнес не можеш да отслабнеш. Можеш да тичаш на пътеката като див африканец и да не свалиш нищо. Можеш да си лежиш на дивана пред телевизора и да сваляш повече от колкото този на пътеката. Всичко е в храненето.
Не казвам, че спортът е лошо нещо, дори напротив! Той е за тонус, жизненост и т.н. Ако искате да отслабнете, контролирайте инсулина чрез начина си на хранене. Инсулинът блокира топенето на мазнини (освен че складира такива).
Тоест докато сме под негово влияние – мастните депа са заключени. Трябва да накараме тялото си да държи гадния хормон в панкреаса и да не му дава да излиза от там. А това става чрез неядене на въглехидрати. Ако се набумкаш с ориз, после отидеш 2 часа на пътеката за бягане, ти всъщност изгаряш ориза. Ядеш захар – гориш захар. Ама корема и задника ти стоят дебели.
А след пътека си гладен като вълк и ако затапиш с протеиновия шейк и един банан (както фитнес инструкторите препоръчват) – пиши го, че нищо не си изгорил. Пак си зареден със захар и си бягал 2 часа за тоя, дето духа :)

9. Хората много се интересуват от така нареченото „отслабване без диети“. Възможно ли е то и как се постига?

Разбира се, че е възможно. Сега обаче тук ако на мое място беше който и да е диетолог, фитнес инструктор, разбирач на тема ядене, щеше да ви вземе пари за да ви изготви хранителен режим. Аз няма да ви искам пари. Не предлагам и услуги.
Това, което пиша в това интервю, го правя изцяло като доброволно начинание с цел повече хора да се ограмотят. Да разберат, че монетата има и втора страна и че земята не е плоска, както са вярвали хиляди години.
Когато хората започнат да се хранят със здравословни мазнини и не консумират въглехидрати, отслабването ще стане без глад. Ако ви звучи абсурдно – просто потърсете инфорамция в интернет. Аз не съм измислил тази диета, аз просто я спазвам и имам знания как работят храните в тялото ни. Нищо не ви продавам, тук няма ве-ес-телешоп. Уверете се сами! Напишете в гугъл, каквото и да е от рода на:
  • високо мазнинно ниско въглехидратно хранене
  • високо мзнинна ниско въглехидратна диета
  • low carb high fat
… и вижте сами какво ще ви излезе.
Инфорамцията я има, не е тайна за никого. Който иска, може да я прочете и да се образова. А който иска, ще продължи да вярва, че земята е плоска.
Вече 40 години докторите и здравните организации ни казват да избягваме мазнините и колкото повече ги избягваме, толкова по-болни ставаме. Толкова ли на някой не му щракна червената лампа в главата?
Ядем зърнени простотии и обезмаслени продукти. Ефект – нула. Плодовете били здравословни… Изяли сме тонове ябълки и какво? По-здрави ли сме? Не, разбира се! С бягаща пътечка се отслабвало? Хората избягаха милиони километри и резултата е единствено износени стави? По-слаби ли сме? На мускули – да, на сланина – не.
Холестеролът бил вреден? Колкото повече не приемаме такъв – толкова по-кофти стойности имаме! Още ли на никой не му е светнала лампата?

10. Колко бързо се отслабва с нисковъглехидратния режим?

Отслабва се най-бързо от всички възможни диети!!!

11. Кои са любимите ви съвети за здравословно хранене, които бихте препоръчали на читателите?

Имам 4 основни съвета:
  • Да се хранят, когато са гладни;
  • Да сведат храненията си до максимум 3, най-добре 2 на ден;
  • Да консумират винаги комбинация от мазнини и протеин и да не консумират въглехидрати с храната си;
  • Да се вечеря късно, непосредствено преди лягане.

12. Има ли някакви книги за отслабване, които харесвате и които е добре да прочетем, дайте списък!

Не искам да правя реклама на никого. Целта на цялото интервю беше да нямам материална изгода и да кажа на хората, това което знам. На български трудно ще намерите книга за здравословно хранене, тип високомазнинно – нисковъглехидратно. На английски има книги, но целта на интервюто ми е, че желая то да остане некомерсиално.

13. Можем ли да изведем тук основните принципи на здравословното хранене, защото хората искат да ги имат на едно място събрани.

здравословно хранене сметана боровинки
Гладът е създаден, за да пази човека от внезапна смърт. Не си го причинявайте! Хапнете малко сметана с боровинки, съветва Андрей Димитров. Такова хранене е здравословно и от него се отслабва, ако махнете въглехидратите.
  • Намаляваш въглехидратите
  • Увеличаваш мазнините
  • Умерено с протеина
  • До 3 хранения на ден или 2 големи е най-добре
  • Никакви междинни хранения
  • Едното от храненията да е задължително яйца – в тях има всичко – цяла аптека.
  • Вечерята да е непосредствено преди лягане

14. Кой сайт за здравословно хранене следите, да го следим и ние?

Бихте могли да следите фен страницата ми във Фейсбук – Живот без въглехидрати. Спокойно, в нея не продавам нищо и не предлагам никакви услуги! Не съм ве-ес-телешоп, д-р Емилова или Руми Илиева.
Също така можете да прочетете тези статии на български език:

Няма коментари:

Публикуване на коментар