"През 9ти век монахът Харитон пише, че българският род от отколешни времена бил честен и славен, защото притежавал четири добродетели: юначество и непобедимост; правдина (“без правдина нищо не правели”); судили по право и нелицемерно и на суд пари никого не зимали”, (...) “не градили чуждо нещо и не били лакоми на чуждо имане”. Много по-късно Мишел дъо Монтен ще напише: “ В държавата на Крум думите, означаващи лъжа, предателство, измяна, недобросъвестност, скъперничество, завист, клевета, са непознати.” Трябва народопсихолозите да си кажат думата дали Монтен и бил неточен, или през последните векове българинът се е изменил. Тъй като Васил Друмев смята, че българинът станал жестокосърдечен, завистлив, злопаметен, егоист, отмъстителен. Но той подчертава, че българинът е запазил нравственото си достойнство. Проф. Марко Семов потвърждава този извод: “Ние сме народ с безспорно развита нравствена демокрация.”
Българинът има силно развито чувство за справедливост, както и подчертан афинитет към честта и достойнството. По природа той е добродетелен и в същото време търпелив, но прагматичен. Това са категории от етиката, които определят редица норми на поведение и дават отпечатък върху правилата – писани и неписани – на етиката и протокола в нашата страна. Най-простия пример е шапката, която рядко българинът няма да свали, когато това е общоприето, за разлика от редица представители на други народи, които допускат не само да влязат някъде, но даже и когато седнат да не си свалят шапката.
Готският епископ Енодий, летописец на крал Теодорих, отбелязва един съществен факт за българското общество, който има пряко отношение към разглежданата тема : “ Това е народът, който преди тебе имаше всичко, което е пожелавал. Народ, при който този е получавал титли, който е купувал благородството си с кръвта на неприятеля, който в бойното поле прославя рода, понеже у тях се смята без колебание по-благороден оня, чието оръжие е било повече окървавявано в сражение.”
д-р Димитър Романов, дипломат от кариерата, " Държавен и дипломатически протокол. Бизнес етикет " , Университетска фондация - Пловдив
Няма коментари:
Публикуване на коментар